The Earliest States of Eastern Europe
DG-2013, 303-323

Oral tradition in the Armenian historiography: On the mechanisms of cultural continuity

V. A. Arutyunova-Fidanyan

The mechanisms of interaction of oral and written traditions still
lack a detailed study, especially when we speak of the earliest stages of
such interaction. The author studies this problem on the material of the
Armenian historiography of the fi fth century A.D. The predecessors of
Movses Khorenatsi, the fi rst historiogpraphers of the fi fth century, equally
used family oral tradition and heroic oral history based on real facts but
narrated according to folkloric formulae and etiquette standards. These
authors had no claims to include the Armenian history into the history of
the world. The set of events reported by them was basically correct, but the
descriptions of the Persian war and its heroes, as well as of the Conversion
and its fi gures, the inner troubles in the country, etc., had not overcome the
usual way from myth via epic to history. The pagan myth was eliminated
by the authors themselves, and the narration of real historical events was
couched in the habitual epic form of oral legends. The way from the late
fourth to the second half of the fi fth century was too short for changes,
increases, and contaminations typical for later historical works. We can
observe the phenomenon of the eye-witness stories presented by the authors
of Buzandaran, Elishe, and Lazar Parpetsi within the framework of oral
history, which had just now passed its throne to historiography.

Keywords:
Armenia, historical writing, oral tradition, writing, Movses Khorenatsi, Buzandaran, Elishe, Lazar Parpetsi
References

Абегян М. История древнеармянской литературы. Ереван, 1975.
Адонц Н. Исторические исследования. Париж, 1948 (на арм. яз.).
Аревшатян С.С. Формирование философской науки в древней Армении
(V–VI вв.). Ереван, 1973. С. 141–227.
Арутюнова-Фиданян В.А. Родовое предание и ранняя историография: «Вто-
ричный» эпос // ДГ, 2001 год: Историческая память и формы ее вопло-
щения. М., 2003. С. 9–27.
Арутюнова-Фиданян В.А. «Повествование о делах армянских» (VII в.). Ис-
точник и время. М., 2004.
Арутюнова-Фиданян В.А. Божество грома в Тароне // Вестн. Правосл.
Свято-Тихоновского ун-та. Сер. III. 2008. № 4 (14). С. 11–25.
Арутюнян С. Основные черты древнеармянской мифологии // ИФЖ. 2006.
№ 3. С. 37–65.
Джаукян Г.Б. Хайасский язык и его отношение к индоевропейским языкам.
Ереван, 1964.
Джаукян Г.Б. О соотношении хайасского и армянского языков // ИФЖ.
1988. № 1. С. 60–88.
Елишэ. О Вардане и армянской войне / Подгот. к печати и предисл. Е. Тер-
Минасяна. Ереван, 1957 (на др.-арм. яз.).
Еремян С.Т. Племенное объединение армян в стране Арме-Шубрия // ИФЖ.
1958. № 3 (на арм. яз.).
Еремян С.Т. Процесс формирования армянского народа // ИФЖ. 1968. № 2
(на арм. яз.).
46 Верифицируется иноязычными источниками, правда с несколько иными акцен-
тами, ср., например, разные характеристики царя Папа в «Бузандаране» и у Ам-
миана Марцеллина (The Epic Histories. P. 397–398).
322
Еремян С.Т. История армянских племен в стране Арме-Шубрия // История
армянского народа. Ереван, 1971. Т. 1. С. 230–245 (на арм. яз.).
Иванов Вс. Выделение разных хронологических слоев в древнеармянском
и проблема первоначальной структуры текста гимна Ва(х)агну // ИФЖ.
1983. № 4 (103). С. 22–43.
История Армении Фавстоса Бузанда / Пер. с древнеарм. и коммент.
М.А. Геворгяна; Под ред. С.Т. Еремяна; Вступ. статья Л.С. Хачикяна.
Ереван, 1953.
Культура раннефеодальной Армении (IV–VII вв.). Ереван, 1980.
Лазар Парпеци. История Армении. N.Y., 1985 (на др.-арм. яз).
Лихачёв Д.С. Человек в литературе Древней Руси. М., 1970.
Марр Н.Я. Кавказ и памятники духовной культуры // Кавказский культур-
ный мир и Армения. Ереван, 1995.
Мелик-Оганджанян К.А. О принципах историзма в изучении фольклора
по материалам армянского народного эпоса. «Давид Сасунци» // ИФЖ.
2006. № 2.
Мовсес Хоренаци. История Армении / Пер. с древнеарм. яз., введ. и при-
меч. Г.Х. Саркисяна. Ереван, 1990.
Мовсес Хоренаци. История Армении / Критич. текст и предисл. М. Абегяна
и С. Арутюняна; Факсим. изд. с дополнениями А.Б. Саргсяна. Ереван,
1991.
Петросян А. Армянский эпос и мифология. Истоки. Миф и история. Ере-
ван, 2002.
Путилов Б.Н. Типология фольклорного историзма // Типология народного
эпоса. М., 1975.
Путилов Б.Н. Методология сравнительно-исторического изучения фолькло-
ра. Л., 1976.
Раевский Д.С. Мир скифской культуры. М., 2006.
Репина Л.П. Память и историописание // История и память. М., 2006.
Саркисян С. Верования, религия, культы и пантеон богов древних армян.
Ереван, 2001 (на арм. яз.).
Тер-Петросян Л. Древнеармянская переводная литература. Ереван, 1971.
Фавстоса Бузандаци История Армении. СПб., 1883 (на арм. яз.).
Cornford F.M. Principium sapientiae. The Origins of Greek Philosophical
Thought. Cambridge, 1952.
Cornford F.M. From Religion to Philosophy. A Study in the Origins of Western
Speculation. N.Y., 1957.
Garsoϊan N.G. L’Histoire attribuée à Movsés Xorenatsi: que reste-t-il en dire? //
REA. 2003–2004. T. 29.
The Epic Histories Attributed to P͑awstos Buzand (Buzandaran Patmut͑iwnk͑) /
Transl. and commentary by N.G. Garsoïan. Cambridge (Mass.), 1989.
Finck F.N. Geschichte der armenischen Literatur // Geschichte der christlichen
Literaturen des Orients. Leipzig, 1907.
323
The History of Łazar P͑arpec͑i / Transl., intr., app. by R.W. Thomson. Atlanta
(Ge.), 1991.
Mathews E.G. The life of Maštoċ as an encomium // REA. 1993. T. 24.
P. 443–450.
Moses Khorenats͑i. History of the Armenians / Transl. and commentary on the
literary sources by R.W. Thomson. Cambridge (Mass.); L., 1978.
Thomson R.W. A Bibliography of Classical Armenian Literature to 1500 AD.
Turnhout, 1995.