Christianity of the Vikings in Old Norse oral tradition and contemporary testimonies.
Christian notions of newly converted Scandinavians were extremely vague in
the ninth and tenth centuries and concerned mostly the ritual sphere and not
dogmatic one. On the one hand, missioners themselves strived to simplify
as much as possible Christian dogmas to be apprehended by the neophytes.
Their primary goal was to inculcate monotheism which was achieved by
the representation of Christ as the single Christian God. On the other hand,
Scandinavians more easily accepted notions that could have been correlated in
this or that way with heathen (mythological) concepts and interpreted within
the context of traditional beliefs. In the sources of the tenth and eleventh
centuries Christ is represented as a mighty konung who confers earthly rulers
with good luck, victories, peace and fruitful years, the warden of people,
Rome, Byzantium and Rus’, the creator of earth and heaven, the master of
paradise. Specifi cally Christian notions of salvation and redemption, crucial
for Christology, left no traces in early texts. The struggle of heathenism
and Christianity was comprehended as confrontation of Thor, the defender
of gods and men, and Christ, and this confrontation was refl ected in many
saga episodes of the demolition of Thor’s statues by Christian rulers and in
constant opposition of Thor and Christ. It is possible that together with tenth
century poems glorifying Thor there existed also a tradition about his combat
with Christ.
References
Беда Достопочтенный. Церковная история народа англов / Пер. с лат.,
ст., примеч., библиогр. и указатели В.В. Эрлихмана. СПб., 2001.
Бусыгин А. Кто первым проповедовал норвежцами и исландцам «Белого
Христа»? // Висы дружбы: Сборник статей в честь Т.Н. Джаксон. М.,
2011. С. 59–65.
Глазырина Г.В. Сага об Ингваре Путешественнике. Текст, перевод, ком-
ментарий. М., 2002 (Древнейшие источники по истории Восточной
Европы).
Глазырина Г.В. Язычники и христиане в Исландии накануне официаль-
ного крещения страны // ВЕДС. XIX: Политические институты и вер-
ховная власть. М., 2007. С. 46–50.
Гуревич Е.А., Матюшина И.Г. Поэзия скальдов. М., 2000.
Данилов А.С. Синкретизм цветовых и мифопоэтических признаков в се-
мантике цветообозначений эддической поэзии. Дисс. … канд. филол.
наук. М., 2008.
Дубов И.В., Добровольский И.В., Кузьменко Ю.К. Граффити на восточ-
ных монетах. Л., 1991.
Житие св. Ансгария / Пер. В.В. Рыбакова // Из ранней истории швед-
ского народа и государства: первые описания и законы / Под ред.
А.А. Сванидзе. М., 1999. С. 21–55.
Ибн Хордадбех. Книга путей и стран / Пер. Н. Велихановой. Баку, 1986.
Картамышева Е.П. Между жизнью и смертью: к вопросу о структуре за-
гробного мира у древних скандинавов // ВЕДС. XIV: Мнимые реально-
сти в античной и средневековой историографии. М., 2002. С. 91–96.
Крыласова Н.Б. Подвеска со знаком Рюриковичей из Рождественского
могильника // Российская археология. 1995. № 2. С. 192–197.
Кузенков П.В. Поход 860 г. на Константинополь и первое крещение Руси
в средневековых письменных источниках // ДГ. 2000 год: Проблемы
источниковедения. М., 2003. С. 5–172.
Матюшина И.Г. Перебранка в древнегерманской словесности. М., 2011.
Мельникова Е.А. Византия и христианизация Скандинавии // Сборник статей
памяти профессора Игоря Сергеевича Чичурова. М., 2011. С. 211–225.
Мельникова Е.А. Заложники и клятвы: процедура заключения догово-
ров с норманнами // Именослов. История языка. История культуры /
Отв. ред. Ф.Б. Успенский. М., 2012. С. 113–183.
Мельникова Е.А. Меч и лира. Англосаксонское общество в истории и
эпосе. М., 1987.
Мельникова Е.А. Скандинавские рунические надписи. Новые находки и
интерпретации. М., 2001 (Древнейшие источники по истории Восточ-
ной Европы).
Мельникова Е.А. Укрощение неукротимых: договоры с норманнами как
способ их интеграции в инокультурных обществах // Древняя Русь.
Вопросы медиевистики. 2008. № 32. С. 12–26.
402
Молчанов А.А. Подвески со знаками Рюриковичей и происхождение
древнерусской буллы // ВИД. 1976. Вып. 7. С. 69–91.
Назаренко А.В. Древняя Русь на международных путях: Междисципли-
нарные очерки культурных, торговых, политических связей IX–XII ве-
ков. М., 2001.
Повесть временных лет / Подгот. текста, пер., ст. и коммент. Д.С. Ли-
хачева, М.Б. Свердлова; под. ред. В.П. Адриановой-Перетц. 2-е изд.,
испр. и доп. СПб., 1996.
Представления о смерти и локализация иного мира у древних кельтов и
германцев / Отв. ред. Т.А. Михайлова. М., 2002.
Сага о Ньяле // Исландские саги / Под ред. М.И. Стеблин-Каменского.
М., 1956. С. 441–749.
Сага об Эгиле / Пер. С.С. Масловой-Лошанской и В.В. Кошкина // Исланд-
ские саги / Под ред. М.И. Стеблин-Каменского. М., 1956. С. 61–252.
Сага об Эйрике Рыжем / Пер. М.И. Стеблин-Каменского // Исландские
саги / Под общ. ред. О.А. Смирницкой. СПб., 1999. Т. I. С. 473–500.
Снорри Стурлусон. Круг Земной / Изд. подгот. А.Я. Гуревич, Ю.К. Кузь-
менко, О.А. Смирницкая, М.И. Стеблин-Каменский. М., 1980.
Abram Chr. Representations of the Pagan Afterlife in Medieval Scandinavian
Literature. PhD Diss. Cambridge, 2003.
Achen H. von. Den tidlige middelalderens krusifi kser i Skandinavia. Hvitekrist
som en ny och større Odin // Møtet mellom hedendom og kristendom
i Norge / Udg. H.-E. Lundén. Oslo, 1995. S. 267–300.
Adam Bremensis. Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontifi cum / Red.
B. Schmeidler. 3 Aufl . Hannover; Leipzig, 1917.
The Anglo-Saxon Chronicle: A Collaborative Edition / Еd. by D. Dumville
and S. Keynes. Cambridge, 1986. Vol. III: MS A / Ed. by J.M. Bately.
Annales Bertiniani / Еd. G. Waitz // MGH. SS. Hannover, 1883. Т. 5.
Annales Fuldensis / Еd. Fr. Kurze // MGH. SS. Hannover, 1909. Т. 7.
Annales regni Francorum // Ausgewählte Quellen zur deutschen Geschichte
des Mittelalters / Hrsg. R. Buchner. Berlin, 1956. Bd. V.
Annales Vedastini / Еd. B. vom Simson // MGH. SS. Hannover, 1909.
Т. 12.
Asser’s Life of King Alfred together with the Annals of Saint Neots
erroneously ascribed to Asser / Еd. by W.H. Stevenson. Oxford, 1904.
Aulén G. Christus Victor. An Historical Study of the Three Main Types of
Idea of Atonement. Νew Υork, 1983.
Bagge S. A Hero between Paganism and Christianity: Håkon the Good in
Memory and History // Poetik und Gedächtnis: Festschrift für Heiko
Uecker zum 65. Geburtstag / Hrsg. K. Hoff et al. Berlin; Bern, 2004.
P. 185–207.
Beda Venerabilis. Historia ecclesiastica gentis anglorum // Beda Venerabilis.
Opera historica. Vaduz, 1964. Vol. I.
Beskow P. Runor och liturgy // Nordens kristnande i europeiskt perspektiv:
Tre uppsatser / Udg. P. Beskow, R. Staats. Skara, 1994. S. 16–36.
403
Beskow P. Rex gloriae. The Kingship of Christ in the Early Church. Uppsala,
1962.
Birkeli F. Norske steinkors i tidlig middelalder: Et bidrag til belysning av
overgangen fra norrøn religion til kristendom. Skrifter utg. av Det Norske
Videnskaps Akademi i Oslo, II. Hist.-fi los. kl. n.s. 10. Oslo, 1973.
Bohn J. Der Poeta Saxo in der historiographischen Tradition des 8.–10.
Jahrhunderts. Frankfurt, 1965.
Brennu-Njáls saga / Einar Ól. Sveinsson gaf út (ÍF. XII). Reykjavík, 1954.
Brink S. New Perspectives on the Christianization of Scandinavia and the
Organization of the Early Church // Scandinavia and Europe 800–1350:
Contact, Confl ict and Co-Existence / Ed. J. Adams and K. Holman.
Turnhout, 2004. Р. 163–175.
Constantinus Porphyrogenitus. De cerimoniis aulae Byzantinae libri duo /
E rec. Io. Iac. Reiskii. Bonnae, 1829. T. I.
Coupland S. From Poachers to Gamekeepers: Scandinavian Warlords and
Carolingian Kings // Early Medieval Europe. 1998. Vol. 7. № 1. Р. 85–
114.
Den norsk-islandske Skjaldedigtning / Udg. Finnur Jónsson. B: Rettet text.
København, 1973. B. I: 800–1200.
Edda Snorra Sturlusonar. Navnaþulur ok skáldatal / Guðni Jónsson
gaf út. Aukureyri, 1954: <http://www.heimskringla.no/wiki/
Sk%C3%A1ldskaparm%C3%A1l>.
Edsman C.-M. Vikingar och Vite Krist: Om religionsskiftet i Norden // Saga
och sed. 1991. S. 37–49.
Edwards D. Christian and Pagan References in Eleventh-Century Norse
Poetry: The Case of Arnórr jarlaskáld // Saga-Book of the Viking Society.
1982–1985. Vol. 21. P. 34–53.
Egils saga Skallagrímssonar / Sigurður Nordal gaf út (ÍF. II). Reykjavík,
1933.
Einar Ól. Sveinsson. Um Njálu. Reykjavík, 1933.
Eiríks saga rauða // ÍF. Reykjavík, 1935. B. IV / Einar Ólе Sveinsson og
Matthias Þórðarson gáfu út.
Fidjestøl B. The Contribution of Scaldic Studies // Viking Revaluations.
Viking Society Centenary Symposium 14–15 May 1992 / Ed. A. Faulkes
and R. Perkins. London, 1993. Р. 11–120.
Foote P. Historical Studies: Conversion Moment and Conversion Рeriod //
Viking Revaluations. Viking Society centenary symposium 14–15 May
1992, London / Ed. A. Faulkes and R. Perkins. London, 1993. P. 137–
144.
Friðriksson A. Viking Burial Practices in Iceland // Kuml og haugfé ór
heiðnum sið á Íslandi / Kristján Eldjárn gaf út. Reykjavík, 2000. Bls. 549–
610.
Fuglesang S.H. Crucifi xion Iconography in Viking Scandinavia // Proceedings
of the 8th Viking Сongress / H. Bekker-Nielsen et al. Odense, 1981.
P. 73–94.
404
Gamal norsk homiliebok: Cod. AM 619 4o / Udg. G. Indrebø. Oslo, 1931.
Gräslund A.-S. Kristnandet ur ett kvinnoperspektiv // Kristnandet i Sverige:
Gamla källor och nya perspektiv / Udg. B. Nilsson. Uppsala, 1996.
S. 313–334.
Gräslund A.-S. Pagan and Christian in the Age of Conversion // Proceedings
of the Tenth Viking Congress — Larkollen, Norway 1985 / Ed. J.E. Knirk.
Oslo, 1987 (Universitetets Oldsaksamlings skriffer, ny rekke, 9). Р. 81–94.
Gräslund A.-S. Tor eller Vite Krist? Några refl ektioner med anledning av Lungåshammaren
// Västergötlands fornminnesföreningens tidskrift. Lund, 1983.
Hákonar saga góða // Snorri Sturluson. Heimskringla / Bjarni Aðalbjarnarson
gaf út (Íslenzk fornrit, XXVI). Reykjavík, 1941.
Hallfreðar saga vandræðaskálds // Íslenzk fornrit. Reykjavík, 1939. B. VIII /
Einar Óle Sveinsson gaf út.
Hammarberg I., Rispling G. Graffi ter på vikingatida mynt // Hikuin. 1985.
B. 11. S. 63–78.
Hultgård A. Old Scandinavian and Christian Eschatology // Old Norse and
Finnish Religions and Cultic Place Names / Ed. Tore Ahlbäck. Åbo, 1991.
P. 344–357.
Hultgård A. Religiös förändring, kontinuitet och ackulturation/synkretism
i vikingatidens och medeltidens skandinaviska religion // Kontinuitet i kult och
tro från vikingatid till medeltid / Udg. B. Nilsson. Uppsala, 1992. P. 49–103.
Hyenstrand Å. “…bättre än han förtjänade”: En parentes om runstenar // Tor.
1972–1973. B. 15. S. 180–190.
Íslendingabók // Íslendingabók. Landnámabók / Jakob Benediktsson gaf út
(ÍF, 1). Reykjavík, 1968.
Jankuhn H. Karl der Grosse und der Norden // Karl der Große: Lebenswerk
und Nachleben. Düsseldorf, 1967. Bd. I. S. 699–707.
Jesch J. Knútr in poetry and history // International Scandinavian and Medieval
Studies in Memory of Gerd Wolfgang Weber / Ed. M. Dallapiazza et al.
Trieste, 2000. P. 243–256.
Jesch J. Scandinavians and «Cultural Paganism» in late Anglo-Saxon England
// The Christian Tradition in Anglo-Saxon England: Approaches to Current
Scholarship and Teaching / Еd. by P. Cavill. Cambridge, 2004. Р. 55–68.
Kristni saga // Biskupa sögur / Ritstjóri Jónas Kristjánsson et al. (ÍF, XV).
Reykjavík, 2003.
Landnámabók // Íslendingabók. Landnámabók / Jakob Benediktsson gaf út
(ÍF, 1). Reykjavík, 1968.
Levine R. Baptizing Pirates: Argumenta and Fabula in Norman Historia //
Medievistik. 1991. № 4. Р. 157–178.
Liebermann F. Die Gesetze der Angelsaxen. Halle a. Saale, 1903. Bd. I.
Lindow J. Norse Mythology: A Guide to the Gods, Heroes, Rituals, and
Beliefs. Oxford, 2001.
Ljungberg H. Röde orm och Vite Krist. Stockholm, 1980.
Lynch J.H. Christianizing Kinship: Ritual Sponsorship in Anglo-Saxon
England. Ithaca; London, 1998.
405
Marie: Le culte de la Vierge dans la sociéte médièvale / Еd. D. Iogna-Prat
et al. Paris, 1996.
Marold E. Das Gottesbild der Christlichen Skaldik // The Sixth International
Saga Conference 28.7 — 2.8.1985: Workshop Papers. Copenhagen, 1985.
S. 748–749.
Marold Е. Die Skaldendichtung als Quelle der Religionsgeschichte //
Germanische Religionsgeschichte: Quellen und Quellenprobleme / Hrsg.
H. Beck et al. Berlin, 1992. S. 689–690.
Melnikova E. The Eastern World of the Vikings. Gothenburg, 1996.
Melnikova E. Varangians and the Advance of Christianity to Rus in the Ninth
and Tenth Centuries // Från Byzans till Norden: Östliga kyrkoinfl uenser
under vikingatid och tidig medeltid / Red. H. Jansson. Malmö, 2005.
P. 119–124.
Möller H. Mentalitet och kristnande: Refl exioner kring ett tvärvetenskapligt
studium — exemplet Jämtland // Jämtlands kristnande / Udg. S. Brink.
Uppsala, 1996. P. 189–199.
Mundal Е. Prima signatio // The Oxford Dictionary of the Middle Ages.
Oxford, 2010. Р. 1357–1358.
Notker Balbulus. Gesta Caroli Magni / Еd. H.F. Haefele // MGH. SS rerum
germanicarum. Nova Series, 12. Berlin, 1957.
Óláfs saga helga // Snorri Sturluson. Heimskringla / Bjarni Aðalbjarnarson
gaf út (ÍF, XXVIII). Reykjavík, 1951.
Óláfs saga Tryggvasonar en mesta / Óláfur Halldorsson gaf út (Editiones
Arnamagnæana, A 1–3). Copenhagen. 1958–2000. В. I–III.
Poetae Saxonis Vita Caroli magni // Monumenta Carolina / Ed. Ph. Jaffé
(Bibliotheca rerum germanicarum, 4). Berlin, 1967.
Rimbert. Vita Anskarii / Еd. G. Waitz // MGH. SS rerum germanicarum.
Hannover, 1884. Т. 55.
Russel J.C. Germanization of Early Medieval Christianity. A Sociohistorical
Approach to Religious Transformation. New York; Oxford, 1994.
Russel P. The ‘Conversion Verse’ of Hallfreðr vandræðaskáld // Maal og
Minne. 2002. № 1. P. 15–37.
Sandholm Å. Primsigningsriter under nordisk Medeltid. Åbo, 1965.
Sanmark A. Power and Conversion: A Comparative Study of Christianization
in Scandinavia. Uppsala, 2004.
Sawyer B. Scandinavian Conversion Histories // The Christianization of
Scandinavia: Report of a Symposium held at Kungälv, Sweden, 4–9 August
1985 / Ed. B. Sawyer, P. Sawyer, I. Wood. Alingsås, 1987. P. 88–110.
Sawyer B. The Viking-Age Rune-Stones: Custom and Commemoration in
Early Medieval Scandinavia. Oxford, 2000.
Sawyer B. Women and the Conversion of Scandinavia // Frauen in Spätantike
und Frühmittelalter / Hrsg. W. Affeldt. Sigmaringen, 1990. P. 263–281.
Schach P. The Theme of the Reluctant Christian in the Icelandic Sagas
// Journal of English and Germanic Philology. 1982. Vol. 81/2.
P. 186–203.
406
Segelberg E. «God Help his Soul» // Ex orbe religionum / Udg. C.J. Bleeker
et al. Leiden, 1972. P. 161–176.
Snorri Sturluson. Edda. Skáldskaparmál / Ed. A. Faulkes. London, 1998.
Staats R. Missionsgeschichte Nordeuropas: Eine geistesgeschichtliche
Einführung // Rom und Byzanz im Norden. Mission und Glaubenswechsel
im Ostseeraum während des 8.–14. Jahrhunderts / Hrsg. von M. Müller-
Wille. Stuttgart, 1997. Bd. I. S. 9–33.
Steinsland G. The Change of Religion in the Nordic Countries —
a Confrontation between Two Living Religions // Collegium medievale.
1990. Vol. 3/2. P. 124–135.
Strömbäck D. The Conversion of Iceland. A Survey. London, 1975.
Sullivan R.E. The Carolingian Missionary and the Pagan // Speculum. 1953.
Vol. 28. P. 705–740.
Sullivan R.E. Carolingian Missionary Theories // The Catholic Historical
Review. 1956. Vol. XLII/3. P. 273–295.
Sveinbjörn Rafnsson. Um kristniboðsþættina // Gripla. Reykjavík, 1977. B. 2.
Bl. 19–31.
Tveito О. Kvite Krist: En analyse af Gudsbildet i elder norrøn skaldedigtning.
Oslo, 2002.
Williams H. Runstenstexternas teologi // Kristnandet i Sverige: Gamla källor
och nya perspektiv / Udg. B. Nilsson. Uppsala, 1996. P. 291–312.
Vita Ottonis auctore Ebonis // MGH. SS. 1856. T. XII. S. 822–881.
Wood I. Christians and Pagans in Ninth Century Scandinavia // The
Christianization of Scandinavia: Report of a Symposium held at Kungälv,
Sweden, 4–9 August 1985 / Ed. B. Sawyer, P. Sawyer, I. Wood. Alingsås,
1987. Р. 36–67.