The Earliest States of Eastern Europe
DG-2019-2020, 215-231

“KING JOSEPHS’ LETTER”: THE PROBLEMS OF ITS AUTHENTICITY, VERACITY AND DIPLOMATIC PRATCICES

B. E. Rashkovskiy

The article deals with the main historical-geographical and linguistic problems of the study of Khazar Caghan Joseph’s Reply to the letter written by Hasday ibn Shaprut. The author argues that the original text of the Long version of the letter was written comparatively early: not later than in 12th – 13th centuries and was not edited by East European or Middle Eastern Karaits during the Middle Ages. The text of the letter (with the exception of one toponym) does not contain any traces of editing of the manuscript made by its owner in the second half of the 19th century or the scholars of that time.

The Long Version of Joseph's Reply is just one of several works in the Hebrew manuscript Evr. II A 157 of Abraham Firkovitch’ 2nd collection. Since the hand of one medieval scribe wrote the entire manuscript, some possible arguments for the dating of the whole manuscript could be found in any of its parts. Thus, on the folio 5a–b of this manuscript there is a colophon with a reference to certain historical persons – members of the Jewish rabbanite community of Jerusalem in the 11th century. One of them – Samuel ben Ezrun was alive in the first half and the middle of this century. Therefore, second part of 11th century could be the possible earliest date of the whole manuscript. The possible latest date of this manuscript can be determined after a separate study.

Keywords:
Khazaria, Hasdai ibn Shaprut, Ibn Haukal, Khazarian-Hebrew documents, Abraham Firkovitch
References

Артамонов М.И. История хазар. 2-е изд. СПб., 2002.

Берлин И.З. Исторические судьбы еврейского народа на территории Русского государства. Пг., 1919.

Бушаков В. Як укладалася докладна редакція так званого листа хозарського царя Йосифа // ХА 2005. Т. 4. С. 118–128.

Голб Н., Прицак О. Хазарско-еврейские документы X в. М., 2003.

Ермолова И.Е. Гунны и письменность // ДГ 2017/18. М., 2018 С. 86–94.

Иванов С.А. Византийское Миссионерство. Можно ли сделать из варвара христианина? М., 2003.

Калинина Т. М. Ибн Хаукал и Хасдай ибн Шапрут // Восточная Европа в древности и средневековье. XXX Юбилейные Чтения памяти члена-корреспондента АН СССР В.Т. Пашуто. М., 2018. С. 130–134.

Коковцов П.К. Еврейско-хазарская переписка в X в. Л., 1932.

Коновалова И.Г. ал-Идриси о странах и народах Восточной Европы. Текст, перевод, комментарий. С. 2006

Крачковский И.Ю. Арабская географическая литература. М., 2004.

Мудрак О.А. Заметки по иноязычной лексике хазаро-еврейских документов // ХА Т. 14. М., 2016. С. 349–379.

Новосельцев А.П. Хазарское государство и его роль в истории Восточной Европы и Кавказа. М., 1990.

Новосельцев А.П. Хазарское государство и его роль в истории Западной Евразии // Славяне и их соседи. М., 2001. Вып. 10. С. 59–71.

Подосинов А.В. Картографический принцип в структуре географических описаний древности (постановка проблемы) // Методика изучения древнейших источников по истории СССР. Сборник статей. М.: Наука, 1978. С. 22–45.

Рашковский Б.Е. Вновь о поиске следов хазарского иудаизма в письменных источниках // Научные труды по иудаике. Материалы XVIII Международной конференции по иудаике. Т. 2. М.: Сефер, 2011.С. 72–93 (а).

Рашковский Б.Е.  Хасдай ибн Шапрут и Абу-л-Касим ибн Хаукаль: Хазарская дипломатия еврейского сановника в арабском географическом трактате // Украïнська орієнталістика. Спеціальний випуск з юдаїки / ред. В. Черноіваненко. Київ, 2011. С. 154–169 (б).

Рашковский Б.Е. Вновь о лексике еврейско-хазарских документов. Маргиналии на полях статьи О.А. Мудрака «Заметки по иноязычной лексике хазарско-еврейских документов» // ХА Т. 14. М., 2016. С. 389 – 395. (а)

Рашковский Б.Е. Некоторые историографические аспекты вопроса о подлинности послания хазарского правителя Иосифа // Восточная Европа в древности и средневековье. Письменность как элемент государственной инфраструктуры: XXVIII Чтения памяти члена-корреспондента АН СССР В.Т. Пашуто, 20-22 апреля 2016 г.: материалы конференции. Москва, 2016. C. 248 – 253.  (б)

Рашковский Б.Е. «До генуэзцев…». Письмо А.С. Фирковича М.С. Воронцову о времени появления общины крымских караимов // Восток (Oriens) 2018. №1. С. 152–166.

Сорочан С.Б. Византийский Херсон. Вторая половина VI – первая половина X вв. Очерки истории и культуры. Ч. 2. Харьков, 2005.

Хвольсон Д.А. Сборник еврейских надписей, содержащий надгробные надписи из Крыма и другие надписи из иных мест в древнем еврейском квадратном шрифте также и образцы шрифтов из рукописей от IX–XV столетия. СПб., 1884.

Шапира Д. Евреи в Северном Причерноморье от древности до раннего средневековья // История еврейского народа в России / Под общ. ред. Исраэля Барталя. Т.1.  От Древности до раннего Нового Времени. М., 2010.С. 13–43.

Щавелев А.С. Датировка дипломатических писем Хасдая ибн Шапрута // Вестник волгоградского университета. Серия 4. История, религиоведение международные отношения. 2018. Т. 23. №5. С. 186–195.

Ankori Zv. Karaites in Byzantium. The Formative Years, 970 – 1110. N.Y.; Jerusalem, 1957 (Repr., 1968).

Chwolson D. Corpus inscriptionum hebraicarum, enthaltend Grabschriften aus der Krim und andere Grab-und inschriften alter hebräischer Quadratschrift sowie auch Schriftproben aus Handschriften vom IX – XV. Jahrhundert. St. Petersburg, 1882.

Dunlop D.M. The history of the Jewish Khazars. Princeton, 1954.

Gil M. A History of Palestine, 634–1099. Cambridge, 1997.

Golb N. The Caliph's Favorite. New Light from Manuscript Sources on Hasdai ibn Shaprut of Cordova. Cambridge, 2011.

Golden P. Khazar studies. Vol. 1. Budapest, 1978.

Grégoire H. Le “Glozel” Khazare // Byzantion. T. XII. 1937. P. 224–266.

Harkavy A. Ein Briefwechsel zwischen Cordova und Astrachan zur Zeit Swjatoslaws (um 960) als Beitrag zur alten Geschichte Süd-Russlands // Russische Revue 1876. №6. S. 69–97.

Ibn Hauqal. Configutation de la Terre (Kitab surat al-ard) / Introduction et traduction avec index par J.H. Kramers et G. Wiet. T. 1. P.; Beyrouth, 1964.  

Mann J. Texts and studies in Jewish History. Vol. 1. Cincinnati, 1931.  

Mann J. Some midrashic Geniza fragments // HUCA Vol. 14 (1939) P. 303–358.

Opus geographicum auctore Ibn Haukal. BGA ser.II, ed. Kramers J. H. T. 2. Lugduni Batavorum, 1967.

Ornan U. Hebrew grammar // EJ. Vol.8. Detroit, N. Y., San Francisco, New Haven, Waterville, L., 2007.  P. 558 - 620

Shapira D. Judaisation of Central Asian Traditions as Reflected in the So-Called Jewish-Khazar Correspondence, with Two Excurses: A. Judah Halevy’s Quotations; B. Eldad ha-Dani. With an Addendum // Хазары. Jews and Slavs. Vol. 16. М.; Иерусалим, 2005. P. 503–521.

Stampfer Sh. Did the Khazars Convert to Judaism? // Jewish Social Studies: History, Culture, Society. 2013 19, №3. Р. 1–72.

Firkovitch A. Памятные камни. Сборник надписей на надгробиях израильтян полуострова Крым (иврит) Вильна, 1872.

Gil M К вопросу о генеалогии гаонов Страны Израиля // Tarbiz 1974.  Vol. 44.  P. 144–150.

Gil M.   Власть и местное население // История Иерусалима в раннеисламский период (иврит). Jeruslem, 1987. P. 80–96.

Harkavy A.  Письмо (иврит) // ha-Zefira №16 (28.10. 1874). P. 127.

Harkavy A. Диврей Авраам (иврит) // ha-Maggid №14 (11.04.1877). P. 134.

Polak A. Обращение хазар в иудаизм (иврит) // Zion, Vol. 6. 1941 № 4. P. 106 – 112, 160 – 180.