Oral Tradition and Tradition of fixed Texts
One of the chief problems connected with texts that have come down to our day in a recorded form (epic, sagas), results from the fact that the features usually regarded as typical of orality can be come across in works apparently belonging to the domain of written literature. Therefore these features cannot be used as criteria in determining the nature of a given text (oral – written). It should be noted, however, that the majority of such features pertain to tradition generally, rather than individual texts. in oral tradition, The ‘composition in performance' principle, excludes fixed texts (Milman Parry, Albert Bates Lord), which, in turn, implies ‘unconscious authorship' (M.I. Steblin-Kamenskij). The very idea of recording is brought about by literature; hence, a recorded text automatically finds itself within a different tradition, which presupposes fixity and authorship. In this situation, a putative ‘author' can be ascribed to a text ‘composed in performance', once it becomes recorded. Organized according to oral traditional rules although not for an oral performance, such texts, can be used as a material for the study of a perspective tradition, but not as a source for reconstructing the ‘historical background', distorted by those rules.
References
Аверинцев С.С. Греческая «литература» и ближневосточная «словес-
ность» // Типология и взаимосвязи литератур древнего мира. М., 1971.
С. 205–266.
Беовульф / Пер. В.Г. Тихомирова // Беовульф. Старшая Эдда. Песнь
о Нибелунгах. М., 1975. С. 27–178.
Видсид / Пер. В.Г. Тихомирова // Древнеанглийская поэзия. М., 1982.
С. 14–22.
Гай Светоний Транквилл. Жизнь двенадцати цезарей. М., 1964.
Глазырина Г.В. О формировании текста «Саги об Ингваре» // Восточная
Европа в исторической ретроспективе: К 80-летию В.Т. Пашуто. М.,
1999. С. 47–55.
Джаксон Т.Н. Путь саги // ВЕДС. XX: Трансконтинентальные и локаль-
ные пути как социокультурный феномен. М., 2008. С. 56–62.
100 Ср.: «Эпическое произведение сперва рассказывало только о том, что было.
<...> Затем, с течением времени события и исторические лица все больше транс-
формировались, все больше обрастали вымыслом. Произведение переходило в дру-
гой жанр, с другой степенью и другим качеством художественного обобщения. По-
являлась былина. <...> Следующий этап нарастания вымысла в сюжете превращал
былину в богатырскую сказку» (Лихачев Д.С. «Единичный исторический факт» и
художественное обобщение. С. 435).
244
Лорд А.Б. Сказитель. М., 1994.
Кисилиер М.Л. Что это такое — язык поэтической традиции. В поисках
подхода к языку греческой поэтической традиции // Поэтика тради-
ции: Сборник научных трудов / Под ред. Я.В. Василькова, М.Л. Киси-
лиера. Предисл. Ю.А. Клейнера. СПб., 2010. С. 45–67.
Клейнер Ю.А. Латинская грамматическая традиция в Англии VIII–XI вв.
(Беда, Алкуин, Эльфрик) // История лингвистических учений. Средне-
вековая Европа. Л., 1985. С. 62–76.
Клейнер Ю.А. Устная традиция и письменная культура // Путилов Б.Н.
Фольклор и народная культура. Отдел второй: In memoriam. СПб.,
2003. С. 314–320.
Клейнер Ю.А. Сюжет — песнь — традиция // Слово в перспективе лите-
ратурной эволюции. К 100-летию М.И. Стеблин-Каменского. М., 2004.
С. 161–172.
Клейнер Ю.А. «Легенда о призвании певца» с точки зрения формуль-
ной теории // Германистика. Скандинавистика. Историческая поэтика.
(К дню рождения О.А. Смирницкой): Сборник научных статей. М.,
2008. С. 282–294.
Клейнер Ю.А. Язык эпической традиции в синхронии и диахронии //
Поэтика традиции: Сборник научных трудов / Под ред. Я.В. Ва-
силькова, М.Л. Кисилиера. Предисл. Ю.А. Клейнера. СПб, 2010.
С. 18–44.
Клейнер Ю.А. Стяги и копья (к поэтике эпических реалий) // Висы друж-
бы: Сборник статей в честь Т.Н. Джаксон. М., 2011. С. 157–166.
Кузьменко Ю.К. Средневековые исландские грамматические трактаты //
История лингвистических учений. Средневековая Европа. Л., 1985.
С. 77–97.
Литаврин Г.Г. Введение // Константин Багрянородный. Об управлении
империей. М., 1989. С. 18–31.
Лихачев Д.С. «Единичный исторический факт» и художественное
обобщение в русских былинах // Славяне и Русь: [к 60-летию акад.
Б.А. Рыбакова]. М., 1968. С. 429–435.
Лихачев Д.С. Поэтика древнерусской литературы. М., 1979.
Лихачев Д.С. Устные истоки художественной системы «Слова о полку
Игореве» // Он же. «Слово о полку Игореве» и культура его времени.
2-е изд., доп. Л., 1985.
Младшая Эдда / Изд. подгот. О.А. Смирницкая, М.И. Стеблин-Каменский.
Л., 1970.
Путилов Б.Н. Историзм былинного эпоса и проблема исторической эво-
люции жанра // Он же. Экскурсы в историю и теорию славянского
эпоса. СПб., 1999. С. 69–106.
Путилов Б.Н. Негош и черногорская эпическая традиция // Он же. Экс-
курсы в историю и теорию славянского эпоса. СПб., 1999. С. 244–
264.
Сага о Волсунгах / Пер., предисл. и примеч. Б.И. Ярхо. М.; Л., 1934.
245
Смирницкая О.А. Видсид. Примечания // Древнеанглийская поэзия. М.,
1982. С. 250–261.
Снорри Стурлусон. Круг Земной. М., 1980.
Старшая Эдда / Пер. А.И. Корсуна // Беовульф. Старшая Эдда. Песнь
о Нибелунгах. М., 1975. С. 181–356.
Стеблин-Каменский М.И. «Круг Земной» как литературный памятник //
Снорри Стурлусон. Круг Земной. М., 1980. С. 581–592.
Стеблин-Каменский М.И. Мир саги // Он же. Труды по филологии.
СПб., 2003. С. 125–222.
Стеблин-Каменский М.И. Миф // Он же. Труды по филологии. СПб.,
2003. С. 223–292.
Стеблин-Каменский М.И. Становление литературы // Он же. Труды по
филологии. СПб., 2003. С. 427–490.
Харузина В.Н. На Севере: Путевые воспоминания. М., 1890.
Хойслер А. Германский героический эпос и сказание о Нибелунгах. М.,
1960.
Эрдман В.Г. Очерк истории ведийской литературы. М., 1980.
Ярхо Б.[И.]. Сказание о Сигурде и Нифлунгах на скандинавском севе-
ре // Сага о Волсунгах / Пер., предисл. и примеч. Б.И. Ярхо. М.; Л.,
1934. С. 30–91.
Andreas and The Fates of the Apostles: Two Anglo-Saxon narrative poems /
Ed. with introd., notes, and glossary by G. Ph. Krapp. Boston; New York;
Chicago; London, 1906.
Benson L. The Literary Character of Anglo-Saxon Formulaic Poetry // Publications
of the Modern Language Association. 1966. Vol. 81. P. 334–341.
Beowulf and the Fight at Finnsburg / Ed. Frederic Klaeber. 3rd ed. Lexington
(Mass.), 1950.
Bjork R.E., Obermeier A. Date, Provenance, Author, Audience // A Beowulf
Handbook. Lincoln (Nebraska), 1997. P. 13–34.
Cleasby R., Gudbrand Vigfusson. An Icelandic-English Dictionary. Oxford,
1957.
Foley J.M. Oral-Formulaic Theory. An introduction and annotated bibliography.
New York, 1985.
Foley J.M. The Theory of Oral Composition. History and methodology.
Bloomington; Indianapolis, 1988.
Foley J.M. The Singer of Tales in Performance. Bloomington; Indianapolis,
1995.
Fry D.K. The Memory of Caedmon // Oral Traditional Literature. A Festschrift
for Albert Bates Lord. Columbus (Oh.), 1981. P. 280–293.
Hamilton G.L. The Sources of the Fates of the Apostles and Andreas // Modern
Language Notes. 1920. Vol. 35. No 7. P. 385–395.
Klaeber F. Introduction // Beowulf and the Fight at Finnsburg / Ed. F. Klaeber.
Lexington (Mass.), 1950. P. IX–CLXXXIV.
Kleiner Yu. The Singer and the Interpreter: Caedmon and Bede // Germanic
Notes. 1988. Vol. 19. No 1/2. P. 2–6.
246
Lévy-Strauss C. Myth and Meaning. Toronto, 1978.
Lord A.B. Homer and Huso II: Narrative Inconsistencies in Homer and Oral
Poetry // Transactions and Proceedings of the American Philological Association.
1938. Vol. 69. P. 439–445.
Lord A.B. The Singer of Tales. Cambridge (Mass.), 1960.
Opland J. Anglo-Saxon Oral Poetry. A study of the tradition. New Haven,
1980.
Die Prosaische Edda im Auszuge nebst Volsunga-saga und Nornagests-thaattr
/ Hrsg. von E. Wilken. Padeborn, 1877.
Schaefer U. Hearing from Books: the Rise of Fictionality in Old English
Poetry // Vox Intexta. Orality and Textuality in the Middle Ages. Madison
(Wisc.), 1991. P. 117–136.
Þiðreks Saga af Bern / Guðni Jόnsson bjό til prentunar. Reykjavík, 1961.
Widsith / Ed. by R.J. Muir // The Exeter Anthology of Old English Poetry.
Exeter, 1994. P. 241–246.
Wrenn C.L. A study of Old English Literature. London, 1967.