Information about Apostle Andrew in some east sources
The article discusses mentions of St Andrew the Apostle in books of three
oriental authors: at-Tabari, a Muslim Persian scholar, who wrote in Arabic;
Agapius of Hierapolis, a Christian Arabic writer; Gregory Bar Hebraeus (also
Mor Gregorios Bar Ebraya, in Latin Abulpharagius), Chief Bishop of the Syriac
Orthodox Church. Irrespective of each other, At-Tabari and Agapius of Hierapolis
followed the apocryphal legend about the stay of Saint Andrew in a city
of cannibals. Some apocryphal and canonical texts believed the city of cannibals
to be situated either in the region of the south Pontus or in the Caucasus,
where lived so called “inner Ethiopians”. Sometimes there was the confusion of
“the city of cannibals” and Sinope. Gregory Bar Hebraeus, following a different
canonical Christian tradition, believed that Andrew preached also in Scythia.
Territory name “Scythia” in the books of oriental writers was more or less a
theoretical concept, which could be found in traditional ecclesiastical, canonical
and apocryphal texts, as well as in secular, historical and geographical, books.
The journeys of Saint Andrew to the northern coast of the Black Sea were not
reflected in Islamic literature, though they were vividly depicted in the ecclesiastical
literature of other countries.
References
Арабские источники VII–IX вв. по этнографии и истории Африки южнее
Сахары. М.; Л., 1960.
301
Арабские источники X–XII вв. по этнографии и истории Африки южнее
Сахары. М.; Л., 1965.
Бахтин М.М. Формы времени и хронотопа в романе. Очерки по историче-
ской поэтике // Бахтин М.М. Вопросы литературы и эстетики. Исследо-
вания разных лет. М., 1975. С. 234–407.
Беляев С.А. Летописное свидетельство о пребывании апостола Андрея в
Северном Причерноморье и в Скифии (Среднем Поднепровье и Киеве):
реальность или вымысел? // Теодицея. Альманах. Пятигорск, 2010. № 1.
С. 4–9 (http://search.rsl.ru/ru/record/01004869807).
Бибиков М.В. Byzantinorossica. Свод византийских свидетельств о Руси. М.,
2004. Т. I.
Большаков О.Г. Византия и Халифат в VII–Х вв. // Византия между За-
падом и Востоком: Опыт исторической характеристики. СПБ., 1999.
С. 354–379.
Васильев А.А. Агапий Манбиджский, христианский арабский историк
X века // ВВ. СПб., 1904. Т. XI. Вып. 3–4. С. 574–587.
Васильевский В.Г. Хождение апостола Андрея в стране мирмидонян // Ва-
сильевский В.Г. Труды. СПб., 1909. Т. II. Вып. 1. C. 214–227.
Виноградов А.Ю. Апостол Андрей и Черное море: проблемы источникове-
дения // ДГ, 1996–1997 гг.: Северное Причерноморье в античности. Во-
просы источниковедения. М., 1999. С. 348–367.
Виноградов А.Ю. Андрия и Матфия деяния // ПЭ. М., 2001. Т. II. С. 406–
408.
Виноградов А.Ю., Сургуладзе М., Анохина Т.В., Лосева О.В. Андрей Перво-
званный // ПЭ. М., 2001. Т. II. C. 370–377.
Григорий Турский. Книга о чудесах блаженного апостола Андрея // Аль-
фа и Омега. 1999. № 3(21). С. 214–242 (http://www.vostlit.info/Texts/rus/
Greg_Tour/frame1text.htm).
Евсевий Памфил Кесарийский. Церковная история // Богословские труды.
М., 1983. Сб. 24. С. 97–118: (http://www.odinblago.ru/evseviy_pamfil).
Иисус Христос в документах истории / Сост., ст. и коммент. Б.Г. Деревен-
ского. СПб., 2007.
Калинина Т.М. Сведения ранних ученых Арабского халифата. Тексты, пер.,
комментарий. М., 1988. (Древнейшие источники по истории народов
СССР).
Калинина Т.М. Тюрки в «образе мира» средневековых арабо-персидских
писателей // Тюркологический сборник. 2006. М., 2007. С. 183–193.
Калинина Т.М. Образ Скифии в представлениях средневековых арабо-пер-
сидских ученых // Образ Скифии и историко-культурное наследие. Ма-
териалы конференции 26–28 октября 2015 г. М., 2015. С. 44–54.
Коновалова И.Г. Ал-Идриси о странах и народах Восточной Европы. Текст,
перевод, комментарий. М., 2006. (Древнейшие источники по истории
Восточной Европы).
302
Коновалова И.Г. Скифия в арабо-персидских источниках // Подосинов
А.В., Джаксон Т.Н., Коновалова И.Г. Скифия в историко-географи-
ческой традиции Античности и Средних веков. М., 2016. С. 291–
313.
Медведев А.П. «Великая Скифия»: Критический анализ одного из поня-
тий современной скифологии // Образ Скифии и историко-культурное
наследие. Материалы конференции 26–28 октября 2015 г. М., 2015.
С. 62–67.
Оболенский Д. Византийское содружество наций. Шесть византийских пор-
третов. М., 1998.
Панченко К.А. Агапий Манбиджский // ПЭ. М., 2000. Т. I. С. 221.
Панченко К.А. К истории православного летописания в Халифате (источ-
ники Хроники Агапия Манбиджского для VII–VIII вв.) // ВВ. 2001. Т. 60
(85). С. 109–120.
Понырко Н.В., Панченко А.М. Апокрифы о Андрее Первозванном // Сло-
варь книжников и книжности Древней Руси. Л., 1988. Вып. 2 (вторая
половина XIV – XVI в.). Ч. 1: А–К. С. 49–54.
Райт В., Коковцов П.К. Краткий очерк истории сирийской литературы /
Пер. с английского К.А. Тураева, под ред. и с доп. П.К. Коковцова.
СПб., 1902.
Розен В.Р. Заметки о летописи Агапия Манбиджского // ЖМНП. 1884, янв.
С. 47–75.
Сидоров А.И. Григорий Турский // ПЭ. М., 2006. Т. 13. С. 69–71
Ястребов А., свящ. Евсевий // ПЭ. М., 2008. Т. XVIII. С. 252–267.
Annales auctore Abu Djafar Mohammed Ibn Djarir at-Tabari / Еd. M.J. de
Goeje. Lugduni Batavorum, 1881–1882. Prima series. II.
Bar Hebraeus. Chronicon ecclesiasticum / Quod e codice musei Britannici
descriptum conjuncta opera ediderunt, Latinitate donarunt annotationibusque ...
illustrarunt J.-B. Abbeloos et T. Lamy. Louvain, 1872–1877 / Ed. J.-B.
Abbeloos (1836–1906) and Th.J. Lamy. Vol. 1 (http://archive.org/stream/Ba
rHebraeusChroniconEcclesiasticumVol.1/GregoriiBarhebraeiChroniconEcclesi
asticum#page/n55/mode/1up).
Corpus christianorum Clavis Apocryphorum Novi Testamenti. Cirva et Studio
Mavritii Geerard. Turnhout, 1992.
Graf G. Geschichte der Christlischen arabischen Literatur. Cittá di Vaticano,
1944. Bd. 1: Die Übersetzungen.
Hoyland R. Agapius, Theophilus and «Muslim sources» // Studies in
Theophanes / Ed. M. Jankowiak, F. Montinaro. P., 2015. P. 358–363.
(Travaux et Mémoires, 19).
Das Kitab Surat al-ard des Abu Ğa‘far Muhammad Ibn Musa al-Huwarizmi /
H.v. Mžik. Leipzig, 1926.
Kitab at-tanbih wa’l-ischraf auctore al-Masûdi / M.J. de Goeje. Lugduni
Batavorum, 1894.
Kitab al-‘Unwan. Histoire Universelle écrite par Agapius (Mahboub) de
Menbidj / Éditée et traduite en français par Alexandre Vasiliev. Second partie
(1) // Patrologia Orientalis. P., 1911. T. 7. P. 458–591.
Pines Sh. An Arab Version of the Testimonium Flavianum and its Implications.
Jerusalem, 1971.
Vasiliev A. Harun-ibn-Yahya and his Description of Constantinople // Seminarium
Kondakovianum. 1932. Т. V. P. 149–163.