State and Early Historical Writing in Armenia: Aspects of Interaction
First polities emerged in the Armenian Highlands on the base of proto-
Armenian tribes in the 7th–6th centuries B.C. In the second half of the 2nd and
the early 1st century B.C. the Artašecides created the united Armenian State with
sustainable institutes of government which later were transfered to the Aršacides
without significant changes. By the early 4th century A.D. the Nakharar system
was established in Aršacid Armenia which became an early feudal monarchy.
It is difficult to call pre-Christian Armenia an illiterate society: the Armenian
state, going back to pre-Hellenistic times, could not function without writing
(which was used in army, taxation, diplomacy, etc.). For several centuries the
Aramaic, Greek, Syriac (variant of Aramaic), Parthian, and Persian writing
systems were in use in Armenia.
The appearence of the Armenian alphabet c. 400 was caused, first of all, by
the needs of the Christian church. The translated literature was necessary for the
ideological and liturgical activity of the church, as well as for religious education.
Later translations embraced all the disciplines of medieval education: grammar,
rhetoric, philosophy, natural science, theology, so demonstrating the determination
of the Philhellene school.
The first translators-Philhellenes were at the same time the founders of the
original Armenian literature. The first historiographers were learned monks
(vardapets) closely linked to the dominating kins of Armenia, who patronized
their work.
The 5th-century historical thought of Armenia is a unique phenomenon not
only for the national but also for the world culture, as the 5th century was the
time of decline of the Antique historiography, and the Byzantine one only was
doing its first steps.
The ‘Golden Age’ of the Armenian historiography in the 5th century coincides
not with the emergence of the state (as in many other regions), but, to the contrary,
with the loss of the state sovereignty which had existed for almost a millenium.
In 428, as a result of Byzantine-Persian rivalry, the royal power in Armenia was
abolished, and the church take over some of the functions of the state, as well as
the securing of the Christian self-consciousness.
The corpus of 5th-century Armenian historical prose initiated the Christian
historical writing in Armenia. The works by 5th-century vardapets combined the
defence of the faith and Christian rites, the resistance to attempts of religious
assimilation, with the struggle for state soverignty and the revival of the ancient
Armenian Kingdom.
References
Агафангел. История Армении / ред. Г. Тер-Мкртчян и С. Канаянц. Тифлис,
1903 (на арм. яз.).
Адонц Н. Маштоц и его ученики по иностранным источникам // Месроп
Маштоц. Ереван, 1962 (на арм. яз.).
Акопян П.А. Армянское историописание в V–VII вв.: возникновение, разви-
тие, специфика: автореф. дис. ... канд. ист. наук. Белгород, 2016.
Анасян А. Армянская библиология V–VIII вв. Ереван, 1959. Т. 1; 1976. Т. 2
(на арм. яз.).
Аревшатян С.С. Формирование философской науки в древней Армении (V–
VI вв.). Ереван, 1973.
Арутюнова-Фиданян В.А. Армяно-византийская контактная зона (X–XI вв.).
Результаты взаимодействия культур. М., 1994.
Арутюнова-Фиданян В.А. Божество Куар и «северные племена» // Цивили-
зация и варварство: Трансформация понятий и региональный опыт. М.,
2012. С. 266–296.
Арутюнова-Фиданян В.А. Повествование о делах армянских (VII в.). Источ-
ник и время. М., 2004.
Арутюнова-Фиданян В.А. Устная традиция в ранней армянской историогра-
фии: к вопросу о механизмах культурной преемственности // ДГ, 2013
год: Зарождение историописания в обществах Древности и Средневеко-
вья. М., 2016. С. 303–323.
Беляев Д.Д., Гимон Т.В. Предисловие // ДГ, 2013 год: Зарождение историопи-
сания в обществах Древности и Средневековья. М., 2016. С. 5–24.
Бычков В.В. Эстетика поздней античности (II–III вв.). М., 1981.
Гимон Т.В. К проблеме зарождения историописания в Древней Руси // ДГ,
2013 год: Зарождение историописания в обществах Древности и Средне-
вековья. М., 2016. С. 748–800.
История Армении Фавстоса Бузанда / пер. с древнеарм. и коммент. М.А. Ге-
воргяна; под ред. С.Т. Еремяна. Ереван, 1953.
Иоанн Мамиконян. История Тарона / крит. текст и предисл. А. Абраамян.
Ереван, 1941 (на арм. яз.).
Карсавин Л.П. Философия истории. СПб., 1993.
Коллингвуд Р.Дж. Идея истории. Автобиография. М., 1980.
Корюн. Житие Маштоца / пер. с др.-арм. Ш.В. Смбатяна и К.А. Мелик-Оган-
джаняна. Ереван, 1962.
Культура раннефеодальной Армении (IV–VIII вв.) / под ред. С.Т. Еремяна,
Э.Л. Даниеляна, С.С. Аревашатяна. Ереван, 1980.
Маркварт И. Происхождение армянского алфавита и биография св. Машто-
ца // Месроп Маштоц. Ереван, 1962 (на арм. яз.).
Марр Н.Я. Кавказский культурный мир и Армения // Марр Н.Я. Кавказский
культурный мир и Армения / сост. и ред. П.М. Мурадян. Ереван, 1995.
84
Мирумян К.А. Культурная самобытность в контексте национального бытия.
Ереван, 1994.
Мовсес Хоренаци. История Армении / пер. с др.-арм., введ. и примеч.
Г.Х. Саркисяна. Ереван, 1990.
Мурадян П.М. Кавказский культурный мир и культ Григория Просветите-
ля // Мурадян П.М. Кавказский культурный мир и Армения. Ереван, 2012.
Вып. 2. С. 5–20. (а)
Мурадян П.М. К предыстории литературного полиглотизма в средневековой
Армении // Мурадян П.М. Кавказский культурный мир и Армения. Ере-
ван, 2012. Вып. 2. С. 237–250. (б)
Новосельцев А.П. Генезис феодализма в странах Закавказья. М., 1980.
С. 173–247.
Саркисян Г.Х. К предыстории армянской письменности // Кавказ и Византия.
1980. Вып. 2.
Сукиасян А.Г. Общественно-политический строй и право Армении в эпоху
раннего феодализма (ΙΙΙ–IX в. н.э.). Ереван, 1963.
Суриков И.Е. «В круге первом»: Появление древнейших памятников евро-
пейского историописания (Греция VI–V вв. до н.э.) // ДГ, 2013 год: За-
рождение историописания в обществах Древности и Средневековья. М.,
2016. С. 168–202.
Тер-Петросян Л. Древнеармянская переводная литература. Ереван, 1984.
Тер-Саркисянц А.Е. История и культура армянского народа с древнейших
времен до начала XIX в. М., 2005.
Фавстос Бузандаци. История Армении. СПб., 1883 (на др.-арм. яз.).
Esbroeck М. van. Agathangelos // Reallexikon für Antike und Christentum. Stuttgart,
1985. Supplementband 1/2.
Jones А.Н.М., Martindale J.R, Morris J. The Prosopography of the Later Roman
Empire. Cambridge, 1971. Vol. 1.
Moses Кhorenatsi. History of the Armenians / Transl. and comment. R.W. Thomson.
Cambridge (Mass.); L., 1978.
Terian А. The Hellenizing School: Its Time, Place and Scope of Activities Reconsidered
// East of Byzantium. Dumbarton Oaks Papers Symposium / Ed.
N.G.Garsoian. Washington, 1982. P. 175–186.
Thomson R.W. А Bibliography of Classical Armenian Literature to 1500
AD. Turnhout, 1995.
Setton К.М. Christian Attitude toward the Emperor in the Fourth Century. N.Y.,
1941.
Zekiyan L.B. Elišē as Witness of the Ecclesiology of the Early Armenian Church //
East of Byzantium. Dumbarton Oaks Symposium / Ed. N.G. Garsoian. Washington,
1982. P. 187–197.