The Earliest States of Eastern Europe
DG-2022, 209-221

Reconstruction and Interpretation of the Story of the “Oldest Tale” (the Middle of the 11th Century) about Askold and Dir

A. S. Shchavelev

State Academic University of the Humanities

 

Financing: state assignment of the Ministry of Sciences and Higher Education of the Russian Federation: topic FZNF-2020-0001 “Traditions and values of society: mechanisms of formation and transformation in the context of global history” (at the State Academic University for the Humanities).

 

For citation: Shchavelev, Aleksei S. Reconstruction and Interpretation of the Story of the “Oldest Tale” (The Middle of the 11th Century) about Askold and Dir // Drevneishie gosudarstva Vostochnoi Evropy (The Earliest States of Eastern Europe). 2022: The Role of Religion in the Formation of Socio-Cultural Practices and Ideas / Editors of the volume Е.V. Litovskikh, Е.А. Melnikova. Мoscow: GAUGN-Press, 2022. S. 209–221.

 

DOI: 10.32608/1560-1382-2022-43-209-221

 

Abstract: The paper proposes a reconstruction and interpretation of the original text of the “Oldest Tale” of the middle of the 11th century about the rulers of Kiev, brothers Askold and Dir. This text can be reconstructed by removing the insertions from the text of the “Initial Compilation”, which was reflected in the “Novgorod First Chronicle of the Younger Version”. This text is based on the authentic historical memory of the Old Russian elite of the city of Kiev in the 11th century. In this text the brothers Varangians Askold and Dir are independent princes of Kiev and the people of Poliane. They have nothing in common with the Novgorodian prince Rurik. They are killed by warriors of Rurik’s son Prince Igor and his warlord Oleg. Most likely this happened at the turn of the 9th and 10th centuries. They are buried in the mounds, the names of which were well known in Kiev in the 11th century. Above the Askold’s mound, a certain local of Kiev of Scandinavian origin named Ol’ma erected the church of St. Nicholas. Ol’ma may have considered St Nicholas as his saint protector, and Askold as his ancestor. All additional data of the Primary Chronicle about Askold and Dir, including the information that they launched a campaign of Rus’ to Constantinople in 860, are speculations of the chronicler, which means that their historical reliability is in question. Moreover, there is no reason to consider Askold and Dir Christians. Askold did not have the baptismal name Nicholas and had nothing to do with St Nikolas.

Keywords:
Primary Chronicle, Initial Compilation, Oldest Tale, First Novgorodian Chronicle of Younger Version, Askold, Dir, Old Russian Annals, Old Rus’
References

Артамонов Ю.А. Монастырское строительство на Руси в эпоху Ярослава Владимировича // Ярослав Мудрый и его эпоха. М.: Индрик, 2008. С. 187–201. [Artamonov Yu.A. Monastyrskoye stroitel’stvo na Rusi v epokhu Yaroslava Vladimirovicha (The Monastic Building in Rus’ in the Epoch of Yaroslav Vladimirovich) // Yaroslav Mudryy i yego epokha. Moscow: Indrik, 2008. S. 187–201.]

Клосс Б.М. Никоновский свод и русские летописи XVI–XVII веков. М.: Наука, 1980. 312 с. [Kloss B.M. Nikonovskiy svod i russkiye letopisi XVI–XVII vekov (Nikon’s Compilation and Russian Annals of the 16th–17th centuries). Moscow: Nauka, 1980. 312 s.]

Клосс Б.М. Русские источники I–VI книг Анналов Яна Длугоша // Щавелева Н.И. Древняя Русь в «Польской истории» Яна Длугоша (Книги I–VI) / Текст, перевод, комментарий / Под ред. и с дополнениями А.В. Назаренко. М.: Памятники исторической мысли, 2004. С. 34–52. [Kloss B.M. Russkiye istochniki IVI knig Annalov Yana Dlugosha (Russian Sources of the IVI Books of theAnnalesof Jan Długosz) // Shchaveleva N.I. Drevnyaya Rusv «Polskoy istorii» Yana Dlugosha (Knigi IVI) / Tekst, perevod, kommentariy / Pod red. i s dopolneniyami A.V. Nazarenko. Moscow: Pamyatniki istoricheskoy mysli, 2004. S. 34–52.]

Козюба В. Про локалiзацiю Угорського урочища i Угорськоï брами у давньому Києвi // Историко-географiчнi дослiдження в Украiнi. Збiрка наукових праць. Ч. 8. Киïв: IIУ НАНУ, 2005. С. 179–194. [Kozyuba V. Pro lokalizatsiyu Ugorskogo urochishcha i Ugorskoï brami u davnomu Kiêvi (About the Localization of theHungarian Place’ & ‘Hungarian Gatesin Old Kiev) // Istoriko-geografichni doslidzhennya v Ukraini. Zbirka naukovikh prats'. CH. 8. Kiev: IIU NANU, 2005. S. 179–194.]

Кузьмин А.В. Боярский двор как историко-топографический комментарий летописца XI века // Герменевтика древнерусской литературы. 2000. № 10. С. 44–51. [Kuz’min A.V. Boyarskiy dvor kak istoriko-topograficheskiy kommentariy letopistsa XI veka (Boyar’s Steading as Historical & Topographical Landmark of the Chronicler of the 11th century) // Germenevtika drevnerusskoy literatury. 2000. № 10. S. 44–51.]

Михеев С.М. Кто писал «Повесть временных лет»? М.: Индрик, 2011. 280 с. [Mikheyev S.M. Kto pisal «Povest’ vremennykh let»? (Who Wrote the Primary Chronicle?) Moscow: Indrik, 2011. 280 s.]

Новгородская Первая летопись. Берлинский список. СПб.: Скрипториум, 2010. 442 с. [Novgorodskaya Pervaya letopis’. Berlinskiy spisok (Novgorodian First Letipis’. Berlin Copy). St-Petersburg: Skriptorium, 2010. 442 s.]

Петров Н.И. Киевский князь Аскольд-Николай в русской исторической науке и церковном предании XVIII–XX веков. СПб.: Академия исследования культуры, 2014. 156 с. [Petrov N.I. Kiyevskiy’ Askol’d-Nikolay v russkoy istoricheskoy nauke i tserkovnom predanii XVIII–XX vekov. (Prince Askol’d-Nicholas in Russian Scholar Historiography & Church Tradition of the 18th – 20th centuries). St-Petersburg: Akademiya issledovaniya kul’tury, 2014. 156 s.]

Словарь русского языка XI–XVII вв. Вып. 29. (Сулегъ–Тольмиже). М.: Азбуковник, 2011. 477 с. [Slovar’ russkogo yazyka XI–XVII vv. (The Dictionary of Russian Language of the 11th–17th centuries). Vyp. 29. (Sulegъ–Tol’mizhe). Moscow: Azbukovnik, 2011. 477 s.]

Стефанович П. «Сказание о призвании варягов» или Origo gentis russorum? // ДГ, 2010 год: Предпосылки и пути образования Древнерусского государства. М.: Университет Дмитрия Пожарского, 2012. С. 514–583. [Stefanovich P.S. «Skazaniye o prizvanii varyagov» ili Origo gentis russorum? (The “Tale of Invitation of Varangians” or “Origo Gentis Russorum?”) // Drevneyshiye gosudarstva Vostochnoy Yevropy, 2010 god: Predposylki i puti obrazovaniya Drevnerusskogo gosudarstva. Moscow: Universitet Dmitriya Pozharskogo, 2012. S. 514–583.]

Творогов О.В. Сколько раз ходили на Константинополь Аскольд и Дир? // Славяноведение. 1992. № 2. С. 54–59. [Tvorogov O.V. Skol’ko raz khodili na Konstantinopol’ Askol’d i Dir? (How much Times did Askol’d & Dir go on Constantinople?) // Slavyanovedeniye. 1992. № 2. S. 54–59.]

Шахматов А.А. Повесть временных лет и ее источники // ТОДРЛ. 1940. T. IV. С. 9–150. [Shakhmatov A.A. Povest’ vremennykh let i yeye istochniki (Primary Chronicle & Its Sources) // Trudy otdela drevnerusskoy literatury Instituta russkoy literatury RAN. 1940. T. IV. S. 9–150.]

Щавелев А.С. Особенности княжеских погребений языческой Руси (летописные известия и археологические данные) // Святилища: археология ритуала и вопросы семантики. Материалы тематической научной конференции. СПб.: Изд. Санкт-Петербургского университета, 2000. С. 106–110. [Shchavelev A.S. Osobennosti knyazheskikh pogrebeniy yazycheskoy Rusi (letopisnyye izvestiya i arkheologicheskiye dannyye) (The Peculiarities of Prince’s Burials in Pagan Rus’ (Annals Fragments & Archeological Data)) // Svyatilishcha: arkheologiya rituala i voprosy semantiki. Materialy tematicheskoy nauchnoy konferentsii. St-Petersburg: Izd. Sankt-Peterburgskogo universiteta, 2000. S. 106–110.]

Щавелев А.С. Предания о Кие: механизмы включения в летописный текст // Предания и мифы о происхождении власти эпохи Средневековья и раннего Нового времени. Славяне и их соседи. XXV конференция памяти В.Д. Королюка. М.: Институт славяноведения РАН, 2010. С. 131–134. [Shchavelev A.S. Predaniya o Kiye: mekhanizmy vklyucheniya v letopisnyy tekst (Legends about Kiy: Mechanisms of Incorporation into Annals’ Text) // Predaniya i mify o proiskhozhdenii vlasti epokhi Srednevekov'ya i rannego Novogo vremeni. Slavyane i ikh sosedi. XXV konferentsiya pamyati V.D. Korolyuka. Moscow: Institut slavyanovedeniya RAN, 2010. S. 131–134.]

Щавелев А. Хронотоп державы Рюриковичей (911–987 годы). М.: Аквилон, 2020. 560 c. [Shchavelev A.S. Khronotop derzhavy Ryurikovichey (911–987 gody) (Chronotope of the Rurikid Polity (911–987)). Moscow: Akvilon, 2020. 560 s.]

Щавелева Н.И. Древняя Русь в «Польской истории» Яна Длугоша (Книги I–VI) / Текст, перевод, комментарий / Под ред. и с дополнениями А.В. Назаренко. М.: Памятники исторической мысли, 2004. 495 с. [Shchaveleva N.I. Drevnyaya’ v «Pol’skoy istorii» Yana Dlugosha (Knigi I–VI) (Old Rus’ in thePolish Historyof Jan Długosz (Books I–VI)) / Tekst, perevod, kommentariy / Pod red. i s dopolneniyami A.V. Nazarenko. Moscow: Pamyatniki istoricheskoy mysli, 2004. 495 s.]

Guimon T.V. Historical Writing of Early Rus (c. 1000 – c. 1400) in a Comparative Perspective. Leiden; Boston: Brill, 2021. 477 p.

Danilenko A. Urmane, Varjagi and Other (Nordic) Peoples in the Cosmography of the Primary Chronicle // Byzantinoslavica. 2004. Vol. 62 (1). P. 173–206.

Ioannis Dlugossii Annales seu Cronicae incliti regni Poloniae. T. I. Lib. I–II / Ed. I. Dąbrowski. Varsaviae: Państwowe wydawnictwo naukowe, 1963. 469 p.

Perfeckij E. Historia Polonica Jana Długosze a ruské letopisectví (Práce slovanského ústavu v Praze; Sv. VII). Praha: Orbis, 1932. 120 s.

Peterson L. Nordiskt runnamnslexikon. Uppsala: Institutet för spraåk och folkminnen, 2007. 345 p.

The Pověst Vremennych lět. An Interlinear Collation and Paradosis / Comp. & ed. by D. Ostrowski. Pt. 1–3. Harvard: Harvard University Press, 2003. 2166 p.

Sahaydak M. Medieval Kiev from the Perspective of an Archaeological Study of the Podol District // Rutheniсa. 2005. № 4. P. 139–160.

Strumiński B. Linguistic Interrelations in Early Rus’. Northmen, Finns, and East Slavs (Ninth to Eleventh Centuries) (Collana di filologia e letterature slave; II). Roma: Ukraian Studies Press, 1996. 353 p.